Som rejsebureau anerkender vi, at de miljø, samfund og kulturer, vi opererer i, er vitale for vores virksomhed, og derfor forpligter vi os til at udvikle vores rejsebureau i en bæredygtig retning. Vi sigter efter at implementere og fremme god bæredygtighedspraksis og for at påvirke vores kunder og partnere til at gøre det samme.
Bæredygtig turisme har stor værdi for vores virksomhed, og vi ønsker at maksimere den positive effekt, turisme kan have på individer og lokalsamfund, samtidig med at vi ønsker at minimere de negative sociale-, miljømæssige- og økonomiske påvirkninger.
Vores bæredygtighedspolitik understreger, hvad vi allerede har gennemført, hvad vi arbejder med på nuværende tidspunkt og hvad vi håber at kunne opnå i fremtiden. Bæredygtighedspolitikken definerer vores praksis inden for produktudvikling, daglig drift og samarbejdet med vores lokale partnere. Det er en konstant udvikling for vores rejsebureau, og vi prøver hele tiden at forbedre os.
Du kan læse hele vores bæredygtighedspolitik her.
Vi har her samlet nogle af de vigtigste punkter fra vores bæredygtighedspolitik:
Vores overordnede mål med vores bæredygtighedspolitk
- Vi overholder al relevant lovgivning og implementerer principper for bæredygtig udvikling i virksomhedens kerneaktiviteter.
- Vi bruger vores position til at fremme bæredygtighed på vores destinationer.
- Vi bidrager til at bevare vores miljø og kontinuerligt forbedre vores miljømæssige hensyn.
- Vi optimerer vores sociale påvirkning til at forbedre lokale levestandarder.
- Vi tilbyder information, træning og støtte til vores kollegaer og eksterne partnere for at engagere dem i bæredygtig turisme.
- Vi tilbyder information omkring vores rejser for at opmuntre vores kunder til at gøre deres rejser mere bæredygtige.
Vores mission og formål
- Vores mission er at skabe rejseoplevelser, der gør en positiv forskel. Rejser, der udvikler vores kunder, os selv, vores samarbejdspartnere og den verden, vi er fælles om.
- Vores formål er at forbedre vilkårene for lokalbefolkningen på vores rejsemål gennem stærke partnerskaber.
Vores kunder
- Vi anbefaler, at vores kunder udviser tolerance og er fleksible for til fulde at nyde rejsen i Afrika samt værdsætte de unikke oplevelser såvel som den lokale befolknings gæstfrihed.
- Vi har sammen med vores rejsegæster et ansvar for at udvise respektfuld og hensynsfuld adfærd. Vi opfordrer derfor til at følge vores gode råd til at rejse ansvarligt.
- Vi hjælper vores gæster med at træffe informerede beslutninger både før og under rejsen.
Vores kontor
- Vi sørger for, at alle ansatte har indsigt i vores bæredygtighedspolitik og føler sig ansvarlige for implementeringen af vores bæredygtighedspolitik.
- På vores kontor har vi implementeret tiltag, der minimerer vores ressource-, energi- og varmeforbrug.
- Vi sørger for korrekt affaldssortering.
- Vi køber så vidt muligt møbler og andet interiør som genbrug.
- Vi printer på bæredygtigt papir til både intern brug og til vores brochurer.
- Vi forsøger at reducere spild af materialer ved at genbruge, ligesom at vi årligt samler tøj og sko ind for at donere det til vores lokale porters på Kilimanjaro.
- Vi udviser en samfundsansvarlig adfærd ved at tilbyde praktikpladser og fleksjobs, ligesom at vi stiller op til interviews og samarbejder med skoler og studerende.
Vores destinationer
- Vi sikrer, at de rejser, vi arrangerer, ikke har negative konsekvenser for miljøet eller samfundet i videst muligt opfang.
- Bæredygtighed og ansvarlighed er for øje, når vi sammen med vores lokale samarbejdspartnere udvikler nye rejser og rejseaktiviteter.
- Vi samarbejder med organisationer, der arbejder for god dyrevelfærd i Afrika, ligesom at vi hverken støtter eller inkluderer aktiviteter, der går på kompromis med dyrevelfærden. Det kan være elefantridning eller at besøge dyr i fangeskab.
- Vi støtter og udbyder aktiviteter, der involverer og gavner lokalsamfundene. Det kan være ved køb af lokale varer, håndværk eller mad, besøg til sociale projekter eller lokale serviceydelser.
- Vi støtter og udbyder aktiviteter, der gavner miljøet og bidrager til beskyttelsen af den lokale biodiversitet.
Vores samarbejdspartnere
- Vi foretrækker at arbejde sammen med lokalt ejede virksomheder, der repræsenterer lokale kulturer. Dette er både inden for hoteller, lodges, restauranter, udflugter og kulturelle tilbud.
- Vi stiller krav til vores samarbejdspartnere og har løbende evalueringsmøder, hvor vi sammen arbejder os hen imod at blive bedre til at skabe bæredygtige rejser.
- Vi samarbejder udelukkende med partnere, der opfylder det pågældende lands lovgivning og som ikke bidrager til diskrimination, børnearbejde, dyremishandling eller sexturisme.
- Gennem information til vores samarbejdspartnere forsøger vi at øge fokus på bæredygtighed og vores fælles, sociale ansvar.
- Vi sikrer, at vores lokale samarbejdspartnere arbejder under ordnede forhold. Det gør vi blandt andet via vores medlemskab af KPAP, der sikrer ordentlige arbejdsforhold for lokale porters på Kilimanjaro.
- Vi besøger og samarbejder med lokale organisationer, der bidrager til den sociale bæredygtighed.
- Vi prioriterer flyvninger med KLM, som er kåret til branchens mest bæredygtige flyselskab.
- Vi samarbejder så vidt muligt med grønne og ansvarlige hoteller, lodges og camps, hvoraf flere er miljøcertificerede.
- Vores gæster er altid akkompagneret af en certificeret lokal guide ved besøg til lokale landsbyer, kulturarvssteder eller sensitive destinationer.
- Vi sørger for at efterlade et minimalt aftryk på de destinationer, vi besøger. Det gør vi blandt andet via tiltaget TITO (trash-in-trash-out) på Kilimanjaro, hvor vi sammen med Tanzanias myndigheder sørger for, at alt skrald kommer med ned fra bjerget igen.
- Vi sponsorerer WWF og SOS-børnebyerne.
- Vi donerer 10 dollars til KPAP for hver deltager, der har været med os på Kilimanjaro.